Historical writers university’s extension, paper in the formation of students and the society
Keywords:
superior education, university extension, community participation, university student reforms, university.Abstract
Introduction: the university extension had as antecedent the sociopolitical general phenomenon that accompanied to the birth of the theoretical concept of cultural extension in the last years of the century eighteen. Objective: to describe the historical evolution of the university extension and the paper in the formation of students of medical sciences and the society. Method: it was carried out a historical investigation using empiric methods: 18 references consulted through the scielo and redalyc databases. Methods of the theoretical level: analytic - synthetic, inductive-deductive, historical-logical-chronological. Development: it was Simon Rodriguez who began to use the concept of cultural extension. But it didn't go until the Reformation of Cordoba in 1918 that for the first time was used in Latin America the term extension cultural university student. In the medical sciences it was characterized by a constant search of the sociocultural commitment, showing in programs and academic, scientific, investigative, sport, artistic and recreational projects. In 1949 it is assumed that the University is an institution to the service of the community whose action being of educational and cultural social character. Conclusions: the Reformation of Cordoba symbolized the genesis of a dynamic movement toward the new university becomer and committed with its social reality. The university extension was translated to the will of forming professionals of the health able to face any social system of the world; and of creating a committed University with the community life.
References
2. Cedeño J, Machado EF. Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Rev Hum Med [Internet]. 2012 Dic [citado 04 Dic 2019]; 12(3): 371-390. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202012000300002&lng=es.
3. Fernández A. La interrelación instituciones universitarias - comunidad, un modelo participativo que lo promueve. Transformación [Internet]. 2019 [citado 04 Dic 2019]; 15(1): 27-38. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000100027&lng=es&tlng=es.
4. Sánchez G, Tura T, López M, Benítez A, Valdés MT. La extensión universitaria en la formación de estudiantes de ciencias médicas. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2004 Dic [citado 04 Dic 2019]; 8(3): 13-22. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942004000300002&lng=es.
5. Rojas A, González M, Martínez A. Concepción pedagógica del proceso de formación para la gestión de la extensión universitaria en el año académico. Rev.Univ y Soc. [Internet]. 2019 [citado 04 Dic 2019]; 10(3): 349-359. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300349&lng=es&tlng=es.
6. Del Huerto ME. Extensión universitaria y universidad médica cubana revolucionaria: impacto de una reforma. Rev.Med.Electrón [Internet]. 2018 Abr [citado 2019 Dic 04]; 40(2): 557-565. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242018000200033&lng=es.
7. Del Huerto ME. La Extensión Universitaria como vía para fortalecer los vínculos Universidad-Sociedad desde la promoción de salud. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2007 Jun [citado 04 Dic 2019]; 33(2); 1-10. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200005&lng=es.
8. García DS, Díaz R, Sánchez ME, Mendoza M. Concepción de extensión universitaria desde las ciencias médicas en Santiago de Cuba. Rev Hum Med [Internet]. 2018 Dic [citado 04 Dic 2019]; 18(3): 566-575. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202018000300566&lng=es.
9. González MV, Machado MT. Etapas y tendencias de la gestión de la Extensión Universitaria: antecedentes imprescindibles para la reconceptualización. Rev Hum Med [Internet]. 2011 Dic [citado 04 Dic 2019]; 11(3): 504-522. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300007&lng=es.
10. Brito Y, Solano LM, Manso E, Guerra EL, Suarez FR, Morell L. Propuesta de indicadores para la evaluación del proceso de extensión universitaria. Gac Méd Espirit [Internet]. 2018 Dic [citado 04 Dic 2019]; 20(3): 92-100. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212018000300092&lng=es.
11. Pérez VT. Conocimientos sobre el proceso de Extensión Universitaria en un área de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2010 Mar [citado 04 Dic 2019]; 26(1), 107-116. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000100012&lng=es.
12. Del Huerto ME. La Reforma universitaria de Córdoba: pionera en el legado latinoamericano de universidad popular. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2018 [citado 04 Dic 2019]; 37(1), 37-47. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100003&lng=es&tlng=es.
13. González GR, Fernández-Larrea M. A propósito de la Reforma de Córdoba: aproximación al origen y evolución de la extensión universitaria en América Latina y Cuba. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2018 [citado 04 Dic 2019]; 37(1), 75-93. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100006&lng=es&tlng=es.
14. García D, Sánchez ME, Montoya M, Franco CY, Díaz R. El Cine Club como vía para el debate y tratamiento a la educación preventiva antidrogas en estudiantes de medicina. Revista de Medicina y Cine [Internet] 2016 [citado 04 Dic 2019]; 12(4). Disponible en: http://documentomovil.usal.es/visor.php?v=revistamedicinacine&f=vol12_num4_contenidos&embedded=1
15. Menéndez M, Pérez BR, Yanez P. Historia y proyección de la extensión universitaria en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 04 Dic 2019]; 5(2): 130-145. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200013&lng=es.
16. Vega JF. La extensión universitaria: función integradora del quehacer universitario en el presente siglo. Investigación y Desarrollo [Internet] 2002 [citado 04 Dic 2019]; 10(1): 26- 39. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/268/26812103.pdf
17. Parrado MR. “Encuentro con Sofía”. Un espacio para el debate filosófico. Transformación [Internet]. 2018 [citado 04 Dic 2019]; 14(3), 448-456. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552018000300448&lng=es&tlng=es.
18. Fernández R. Extensión, comunicación, prácticas comunicativas y competencia comunicativa del profesor en los procesos del conocimiento, la ciencia, la tecnología y sus usos sociales. Rev.Est del Des.Soc: Cuba y América Latina [Internet]. 2019 [citado 04 Dic 2019]; 7(2), e6. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000200006&lng=es&tlng=es.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat