Students of the Faculty Calixto García in front of the addictions not related with substances
Keywords:
Students, Medical, Internet Addiction Disorder, Technologies of the Computer Science.Abstract
Introduction: new addictions are frequent and include the abusive use of the Internet, computer or mobile phone, social networ- ks, video games, cybersex and, to a lesser extent, those related to products containing caffeine.
Objective: to characterize the behavior of non-substance-related addictions in first-year medical students of the “General Calixto García” Faculty during the period from October to 2020.
Method: an observational, descriptive, cross-sectional study was carried out. The universe con- sisted of 36 students and it was worked with in its entirety. The variables analyzed were: age, sex, dependency and educational abilities.
Results: the average age was 18.5 years and the female sex predominated in 72.2%. 30.5% of the students presented mild dependence, 61.1% moderate and 8.3% severe. The most frequent were the use of cell phones with 77.8% and the Inter- net with 44.4%. Educational skills were generally favorable. Planning for the future, thinking about negative consequences and resistance to group pressure were identified as the most representative. The least frequent were self-control, impulsiveness in problem solving and anger management.
Conclusions: in the students of the Calixto García School, moderate dependence on the use of cell phones and Internet access predominates. The educational abilities of the students for the prevention of addictive behaviors were favorable.
References
2. Hernández J. Las nuevas adicciones en la adolescencia más allá del alcohol o el tabaco [Internet]. España: gaceta de Salamanca; 2019 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://www.lagacetadesalamanca.es/salud/las-nuevas-adicciones-de-los-adolescentes-JI875830
3. Ponce Peruguchi EV, Espinosa Cuevas EX. Estudio sobre el consumo de drogas de los estudiantes de la carrera de Psicología Educativa y Orientación, de la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, de la Universidad Central del Ecuador, en el período marzo-agosto 2017-2017. [Tesis]. Quito: Universidad Central del Ecuador [Internet]. 2018 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/14219
4. Morales Álvarez I, Darias Cuervo S. Consumo de cafeína en los alumnos de los grados de la Universidad de la Laguna. [Tesis]. Tenerife: Universidad de la Laguna [Internet]. 2018 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/9142
5. Sánchez Benítez MA, Suárez Gómez SN. Identificación de consumo de sustancias estimulantes del sistema nervioso central (cafeína y anfetaminas) de los estudiantes de una universidad privada de Bogotá, Colombia. [Tesis]. Bogotá: Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales [Internet]. 2019 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://repository.udca.edu.co/handle/.11158/1949
6. Serrano Villalobos O, Cuesta Cambra U, Niño González JI. Tecno-adicción al sexo en la población juvenil: propuesta de un modelo y una escala de evaluación. [Tesis]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid [Internet]. 2018 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://eprints.ucm.es/id/eprint/47898
7. Mesa Gallardo MI. Nuevas adicciones a internet y videojuegos online [Internet]. España: SEMFYC; 2019 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://amf-semfyc.com/web/.article_ver.php?id=2225
8. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders [Internet]. Washington DC: Panamericana; 2018 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Diagnostic+and+Statistical+Manual+of+Mental+Disorders.+5a+ed.+Washington%2C+DC%3A+Panamericana.+2018
9. Aponte Rueda DR, Castillo Chávez P, González Estrella JE. Prevalencia de adicción a internet y su relación con disfunción familiar en adolescentes. Rev. Clín. Med. Fam. [Internet]. 2017 [citado 03/03/2021]; 10(3): 179-186. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=169653497004
10. Siguencia Collaguazo RF, Fernández Siguencia GV. Nivel de adicción al internet y comportamiento adictivo de los niños de sexto y séptimo grado de la escuela Carlos Crespi. [Tesis]. Ecuador: Universidad de Cuenca [Internet]. 2016 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/26956?mode=full
11. Álvarez Portela DR. Evaluación de las propiedades psicométricas de la versión aceptada del Internet Addiction Test para el contexto universitario. [Tesis ] Villa Clara: Universidad Central Marta Abreu. [Internet]. 2017 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8782
12. Chahín Pinzón N, Libia Briñez B. Propiedades psicométricas del cuestionario de adicción a internet y videojuegos para adolescentes. Rev. Univ. Psychol. [Internet]. 2018 [citado 03/03/2021]; 17(4): 1-13. Disponible en: http://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-4.ppca.
13. Fabelo Roche JR, Iglesias Moré S. Instrumentos de evaluación psicológica de utilidad en la prevención y atención de las adicciones [Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2014 [citado 03/03/2021. Disponible en: www.bvs.sld.cu/libros/prevencion_atencion_trastornos_adictivos/capitulo_26.pdf
14. Alfaro Martínez LB, Sánchez Oviedo ME, Andrade Palos P, Pérez de la Barrera C, Montes de Oca A. Habilidades para la vida, consumo de tabaco y alcohol en adolescentes. Rev. Esp. Drogodependencias [Internet]. 2010 [citado 03/03/2021]; 35(1):67-77. Disponible en: https://roderic.uv.es/handle/10550/22440
15. Organización Mundial de la Salud. Skills for Health: Skill – based Health education including life skills: an important component of a child-friendly/health-promoting school [Internet]. Ginebra: OMS; 2003. [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42818
16. Barbosa Moreno Y, Beltrán Plaza L, Fraile Albarracin S. Impulsividad, dependencia a internet y telefonía móvil en una muestra de adolescentes de la ciudad de Bogotá. [Tesis]. Bogotá: Fundación Universitaria Los Libertadores [Internet]. 2015 [citado 03/03/2021]. Disponible en: https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/151/YERALDINBARBOSAMORENO.pdf?sequence=2&isAllowed=y
17. Marín Díaz V, Sampedro Requena BE, Muñoz González JM ¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios? Rev. Complut. Educ. [Internet]. 2015 [citado 03/03/2021]; 26(Especial 2015): 233-251. Disponible en: https://dx.doi.org/10.5209/rev-RCED.2015.v26.46659
18. Alemany Meléndez M. Redes sociales y su relación con conductas adictivas en universitarios. [Tesis]. España: Universidad de las Islas Balears [Internet]. 2019 [citado 03/03/2021]. Disponible en: http://hdl.handle.net/11201/150295
19. Sánchez Zaldívar S, Iruarrizaga Díez I. Nuevas dimensiones, nuevas adicciones: la adicción al sexo en Internet. Psychosocial Intervention. [Internet]. 2009 [citado 03/03/2021]; 18(3): 255-268. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S113205592009000300006
20. Ríos Ariza JM, Matos Terrón A, Gómez Barajas ER. Investigación sobre el uso de la televisión por estudiantes, de Educación, de universidades hispanoamericanas. Rev. Curríc. Form. Profr. [Internet]. 2011 [citado 03/03/2021]; 15(1): 305-323. Disponible en: https://www.ugr.es/local/recfpro/rev151COL4
21. Almansa Martínez A. Consumo de televisión entre los jóvenes universitarios. [Internet]. España; 2005 [citado 03/03/202121]. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/comunicar/article/view/25740
22. Estrada Araoz EG, Zuloaga Araoz MC, Gallegos Ramos NA, Mamani Uchasara HJ. Adicción a internet y habilidades sociales en adolescentes peruanos de educación secundaria. Rev. Arch. Venez. Farmacol. Rer. [Internet]. 2021 [citado 03/03/2021]; 40(1):74-80. Disponible en: https://doi.org/10.5281/zenodo.4675699
23. Domínguez Vergara JA, Ybañez Carranza J. Adicción a las redes sociales y habilidades sociales en estudiantes de una institución educativa privada. Rev. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2016 [citado 03/03/2021]; 4(2):181-230. Disponible en: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.122
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat