Effectiveness of an educational intervention on the level of knowledge of breastfeeding in pregnant women
Keywords:
Child development, Pregnancy, Breastfeeding, Infant.Abstract
Introduction: breastfeeding provides multiple benefits for both the newborn and the mothers; hence the importance of maintaining adequate knowledge of it to promote correct practice.
Objective: to evaluate the impact of an educational intervention on the level of knowledge of breastfeeding in pregnant women.
Methods: quasi-experimental study, before-after without a control group, through an educational intervention in pregnant women belonging to the "7 de Noviembre" Polyclinic between February and March 2021. The universe consisted of 32 pregnant women. We worked with all of them. The research was developed during three predefined periods diagnosis, intervention and evaluation. Descriptive and inferential statistics were used.
Results: 34.4% of the pregnant women corresponded to the age group of 20 to 24 years; housewives accounted for 46.9% and pre-university education level predominated (40.6%). A significant increase (p<0.01) was observed after applying the intervention, in the level of adequate knowledge about the benefits of breastfeeding for the newborn (18.8% vs 90.6%), the start time and duration of breastfeeding (9.4% vs 87.5%) and correct breastfeeding techniques (21.9% vs 93.8%).
Conclusions: the application of the educational intervention showed a favorable impact on the level of knowledge in pregnant women. Multiple tools were provided to improve good lactation practices and maintain their exclusive practice until the sixth month of birth.
References
Puente Perpiñán M, Alvear Coquet N, de los Reyes Losada A, Ricardo Falcón TR. ¿Por qué las madres adolescentes abandonan la lactancia materna exclusiva? Rev Cubana de Aliment Nutr[Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];20(2):280-286. Disponible en:http://revalnutricion.sld.cu/index.php/rcan/article/view/742/pdf_115
Rojas J, Contreras I, Chaparro C, Quintero Á, González R. Evaluación en el nivel de conocimiento de las madres después de aplicada una estrategia educativa. Venezuela 2015. Rev. chil. nutr. [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021]; 46(2):107-112. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182019000200107&lng=es.
Guerra Domínguez E, Martínez Guerra ME, Arias Ortiz Y, Luis Fonseca R, Martínez Jiménez A. Impacto de estrategia educativa sobre lactancia materna a futuras madres. 2005-2016. Multimed[Internet]. 2017[citado 23/04/21];21(2):28-43.Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/487
Gorrita Pérez RR, Brito Linares D, Ruiz Hernández E. Intervención educativa sobre lactancia materna en los primeros seis meses de vida. Rev Cubana de Pediatr. [Internet]. 2016 [citado 23/04/2021]; 88(2):130-143. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ped/v88n2/ped03216.pdf
González-García X, Cardentey-García J, Porras-Mijans O, Pérez-Madrazo K, González-Rodríguez R. Conocimientos en embarazadas sobre beneficios de la lactancia materna para salud bucal del futuro bebé. Rev. ArchMed Camagüey [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021];23(5):604-616. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v23n5/1025-0255-amc-23-05-604.pdf
Souza do Carmo EF, Pina-Oliveira Almeida A, ShimoKakuda AK. Efecto de una intervención educativa sobre lactancia materna: un ensayo clínico aleatorizado. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2020 [citado: 23/04/2021];28(1):e3335. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692020000100407&lng=en.
Chaves Lopes AF, Ximenes Barbosa L, RodriguesPaiva D, Vasconcelos Moreira CT, Monteiro dos Santos JC, Oriá Batista MO. Intervención telefónica en la promoción de la autoeficacia, duración y exclusividad de la lactancia materna: estudio experimental aleatorizado controlado. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021]; 27(2): e3140. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692019000100328&lng=en
Olivera-Cardozo M, Pérez-Ortiza V, Piñón-Gámeza A, Naranjo-Rodríguez C, Mejia-Montillac J, Reyna-Villasmil E. Grado de conocimiento sobre lactancia materna en embarazadas primigestas. Repertmedcir [Internet]. 2018 [citado 23/04/2021];27(1):13-17. Disponible en:https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/126
Paredes-Juárez E, Trujillo-Orozco LA, Chávez-Fernández MA, Romero-Anguiano A, León-Sánchez D, Muñoz-Cortés G. Conocimiento y práctica sobre lactancia materna de mujeres primigestas derechohabientes de una Unidad de Medicina Familiar. Rev EnfermInst Mex Seguro Soc [Internet]. 2018 [citado 23/03/2021];26(4):239-47. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2018/eim184c.pdf
Rodríguez Delgado CR, Prieto Herrera ME, Payan Morell M, Quesada Miranda MM. Intervención educativa sobre lactancia materna. ArchMed Camagüey. [Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];14(3):1-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552010000300005&lng=es.
Álvarez Caballero M, Orozco Hechavarría N, Moreno Alvarez A, Marín Álvarez T, Tur Vaillant I. Factores que influyeron en el abandono precoz de la lactancia materna en lactantes de un Grupo Básico de Trabajo. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 [citado: 23/03/2021];39(4):884-893. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1579/3561
García Méndez LF, Salazar Romero AE, Perdomo Torres AX, López Benavides IR. Conocimiento sobre lactancia materna exclusiva en primigestantes que asisten a control prenatal en Neiva, 2020. Rev Neuronum [Internet]. 2020 [citado: 23/03/2021];6(3):7-24. Disponible en:http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/268/294
Martínez-Galán P, Martín-Gallardo E, Macarro-Ruizc D, Martínez-Martín E, Manrique-Tejedor J. Educación prenatal e inicio de la lactancia materna: Revisión de la literatura. Rev Enf Univ. [Internet]. 2017 [citado 23/03/2021];14(1):54-66. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/pdf/eu/v14n1/2395-8421-eu-14-01-00054.pdf
Aguirre Tapia PV, Changana Sosa IG. Intervención educativa en el conocimiento y prácticas sobre lactancia materna exclusiva en madres, puesto de salud de carquin 2020–2021. Huacho–Perú. [Tesis para optar el Título de Licenciada en Enfermería]. 2021 [citado 23/03/2021]. Disponible en: http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/4524/Aguirre%20y%20Changana.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Pérez Calleja NC, Martín Pérez A, Ocampo Ruiz I. Intervención educativa para extender la lactancia materna hasta el 6to mes de vida en el municipio Ciego de Ávila. Mediciego [Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];16(1):1-8. Disponible en http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1223
Acosta SM, De la Rosa FJM. Causas que determinan la interrupción de la lactancia materna exclusiva en los barrios Santa Cruz y Propicia I en Esmeraldas, Ecuador. ArchMed de Camagüey [Internet].2018[citado 23/03/2021];22(4):452-467. Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000400452&lng=es.
Amado Herrera L, Munares-García O. Práctica de lactancia materna en el puerperio inmediato e influencia de la paridad. Rev Cubana de Obst y Gin. [Internet]. 2018 [citado 23/03/2021];44(4):1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gin/v44n4/gin03418.pdf
Chu M, Soca CV. Efecto de la intervención educativa en el nivel de conocimiento sobre lactancia materna en madres del AA.HH. Oropeza Chonta, 2019. Facultad de ciencias médicas escuela profesional de enfermería. Tesis para obtener el título profesional de licenciada en enfermería. LIMA–PERÚ [Tesis]. 2019 [citado 23/03/2021]. Disponible en:https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/37051/CHU_CM%20SOCA_HC.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat