Effectiveness of an educational intervention on the level of knowledge of breastfeeding in pregnant women

Authors

Keywords:

Child development, Pregnancy, Breastfeeding, Infant.

Abstract

Introduction: breastfeeding provides multiple benefits for both the newborn and the mothers; hence the importance of maintaining adequate knowledge of it to promote correct practice.

Objective: to evaluate the impact of an educational intervention on the level of knowledge of breastfeeding in pregnant women.

Methods: quasi-experimental study, before-after without a control group, through an educational intervention in pregnant women belonging to the "7 de Noviembre" Polyclinic between February and March 2021. The universe consisted of 32 pregnant women. We worked with all of them. The research was developed during three predefined periods diagnosis, intervention and evaluation. Descriptive and inferential statistics were used.

Results: 34.4% of the pregnant women corresponded to the age group of 20 to 24 years; housewives accounted for 46.9% and pre-university education level predominated (40.6%). A significant increase (p<0.01) was observed after applying the intervention, in the level of adequate knowledge about the benefits of breastfeeding for the newborn (18.8% vs 90.6%), the start time and duration of breastfeeding (9.4% vs 87.5%) and correct breastfeeding techniques (21.9% vs 93.8%).

Conclusions: the application of the educational intervention showed a favorable impact on the level of knowledge in pregnant women. Multiple tools were provided to improve good lactation practices and maintain their exclusive practice until the sixth month of birth.

References

Flores-Velásquez B, Gonzáles-Tipiana I. Conocimiento y actitud de la lactancia materna exclusiva de madres adolescentes con niños menores de seis meses. Rev méd panacea [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021];8(3):101-107. Disponible en: https://revistas.unica.edu.pe/index.php/panacea/article/view/193/222

Puente Perpiñán M, Alvear Coquet N, de los Reyes Losada A, Ricardo Falcón TR. ¿Por qué las madres adolescentes abandonan la lactancia materna exclusiva? Rev Cubana de Aliment Nutr[Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];20(2):280-286. Disponible en:http://revalnutricion.sld.cu/index.php/rcan/article/view/742/pdf_115

Rojas J, Contreras I, Chaparro C, Quintero Á, González R. Evaluación en el nivel de conocimiento de las madres después de aplicada una estrategia educativa. Venezuela 2015. Rev. chil. nutr.  [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021]; 46(2):107-112. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182019000200107&lng=es.

Guerra Domínguez E, Martínez Guerra ME, Arias Ortiz Y, Luis Fonseca R, Martínez Jiménez A. Impacto de estrategia educativa sobre lactancia materna a futuras madres. 2005-2016. Multimed[Internet]. 2017[citado 23/04/21];21(2):28-43.Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/487

Gorrita Pérez RR, Brito Linares D, Ruiz Hernández E. Intervención educativa sobre lactancia materna en los primeros seis meses de vida. Rev Cubana de Pediatr. [Internet]. 2016 [citado 23/04/2021]; 88(2):130-143. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ped/v88n2/ped03216.pdf

González-García X, Cardentey-García J, Porras-Mijans O, Pérez-Madrazo K, González-Rodríguez R. Conocimientos en embarazadas sobre beneficios de la lactancia materna para salud bucal del futuro bebé. Rev. ArchMed Camagüey [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021];23(5):604-616. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/amc/v23n5/1025-0255-amc-23-05-604.pdf

Souza do Carmo EF, Pina-Oliveira Almeida A, ShimoKakuda AK. Efecto de una intervención educativa sobre lactancia materna: un ensayo clínico aleatorizado. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2020 [citado: 23/04/2021];28(1):e3335. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692020000100407&lng=en.

Chaves Lopes AF, Ximenes Barbosa L, RodriguesPaiva D, Vasconcelos Moreira CT, Monteiro dos Santos JC, Oriá Batista MO. Intervención telefónica en la promoción de la autoeficacia, duración y exclusividad de la lactancia materna: estudio experimental aleatorizado controlado. Rev. Latino-Am. Enfermagem [Internet]. 2019 [citado 23/04/2021]; 27(2): e3140. Disponible en: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692019000100328&lng=en

Olivera-Cardozo M, Pérez-Ortiza V, Piñón-Gámeza A, Naranjo-Rodríguez C, Mejia-Montillac J, Reyna-Villasmil E. Grado de conocimiento sobre lactancia materna en embarazadas primigestas. Repertmedcir [Internet]. 2018 [citado 23/04/2021];27(1):13-17. Disponible en:https://revistas.fucsalud.edu.co/index.php/repertorio/article/view/126

Paredes-Juárez E, Trujillo-Orozco LA, Chávez-Fernández MA, Romero-Anguiano A, León-Sánchez D, Muñoz-Cortés G. Conocimiento y práctica sobre lactancia materna de mujeres primigestas derechohabientes de una Unidad de Medicina Familiar. Rev EnfermInst Mex Seguro Soc [Internet]. 2018 [citado 23/03/2021];26(4):239-47. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2018/eim184c.pdf

Rodríguez Delgado CR, Prieto Herrera ME, Payan Morell M, Quesada Miranda MM. Intervención educativa sobre lactancia materna. ArchMed Camagüey. [Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];14(3):1-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552010000300005&lng=es.

Álvarez Caballero M, Orozco Hechavarría N, Moreno Alvarez A, Marín Álvarez T, Tur Vaillant I. Factores que influyeron en el abandono precoz de la lactancia materna en lactantes de un Grupo Básico de Trabajo. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 [citado: 23/03/2021];39(4):884-893. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1579/3561

García Méndez LF, Salazar Romero AE, Perdomo Torres AX, López Benavides IR. Conocimiento sobre lactancia materna exclusiva en primigestantes que asisten a control prenatal en Neiva, 2020. Rev Neuronum [Internet]. 2020 [citado: 23/03/2021];6(3):7-24. Disponible en:http://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/268/294

Martínez-Galán P, Martín-Gallardo E, Macarro-Ruizc D, Martínez-Martín E, Manrique-Tejedor J. Educación prenatal e inicio de la lactancia materna: Revisión de la literatura. Rev Enf Univ. [Internet]. 2017 [citado 23/03/2021];14(1):54-66. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/pdf/eu/v14n1/2395-8421-eu-14-01-00054.pdf

Aguirre Tapia PV, Changana Sosa IG. Intervención educativa en el conocimiento y prácticas sobre lactancia materna exclusiva en madres, puesto de salud de carquin 2020–2021. Huacho–Perú. [Tesis para optar el Título de Licenciada en Enfermería]. 2021 [citado 23/03/2021]. Disponible en: http://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/UNJFSC/4524/Aguirre%20y%20Changana.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pérez Calleja NC, Martín Pérez A, Ocampo Ruiz I. Intervención educativa para extender la lactancia materna hasta el 6to mes de vida en el municipio Ciego de Ávila. Mediciego [Internet]. 2010 [citado 23/03/2021];16(1):1-8. Disponible en http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/1223

Acosta SM, De la Rosa FJM. Causas que determinan la interrupción de la lactancia materna exclusiva en los barrios Santa Cruz y Propicia I en Esmeraldas, Ecuador. ArchMed de Camagüey [Internet].2018[citado 23/03/2021];22(4):452-467. Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552018000400452&lng=es.

Amado Herrera L, Munares-García O. Práctica de lactancia materna en el puerperio inmediato e influencia de la paridad. Rev Cubana de Obst y Gin. [Internet]. 2018 [citado 23/03/2021];44(4):1-10. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gin/v44n4/gin03418.pdf

Chu M, Soca CV. Efecto de la intervención educativa en el nivel de conocimiento sobre lactancia materna en madres del AA.HH. Oropeza Chonta, 2019. Facultad de ciencias médicas escuela profesional de enfermería. Tesis para obtener el título profesional de licenciada en enfermería. LIMA–PERÚ [Tesis]. 2019 [citado 23/03/2021]. Disponible en:https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/37051/CHU_CM%20SOCA_HC.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2021-05-25

How to Cite

1.
Góngora Ávila CR, Mejias-Arencibia RA, Vázquez-Carvajal L, Frías-Pérez AE, Cruz-Pérez JL, Cruz-Morales R de la C. Effectiveness of an educational intervention on the level of knowledge of breastfeeding in pregnant women. Rev 16 de abril [Internet]. 2021 May 25 [cited 2024 Dec. 12];60(280):e1244. Available from: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1244

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)