Use of the Virtual Health Classroom by Cuban students of medical sciences
Keywords:
Education, Medical Education, Information Technology Management, Distance Education, Virtual Classroom.Abstract
Introduction: virtual classrooms have shown spectacular growth in the last third of the 20th century, which is a good indicator of the productive power of the use of information and communication technologies. Objective: to describe the use of the Virtual Health Classroom by Cuban students of medical sciences. Method: an observational, descriptive, cross-sectional study was carried out. The universe, made up of 126 students, was fully studied. A descriptive statistical analysis was performed. Results: the participation of students from the University of Medical Sciences of Cienfuegos predominated, with 52 (41,3 %). Medical students stood out (103; 81,7 %). Of the total number of respondents, 60,3 % (n = 76) had knowledge about the Virtual Health Classroom. 74 students (58,7 %) had accessed it. The frequency of access of once a month prevailed (n = 24; 19 %). The search for information and participation in scientific events stood out as the main objectives of use (n = 34; 27 %). The cause that generated the greatest impediment to navigation was ignorance of how to access it, referred to by 33 students (26,2 %). Conclusions: the use of the Virtual Health Classroom has become popular during the confrontation with COVID-19. The use of the virtual environment has increased in all academic years and careers in the medical sciences, especially in third year medical students, which is related to knowledge and access to the Virtual Classroom.
References
2. Bohórquez Arias MA, Figueroa Quijano V, García Chiappeta CM. Uso del Moodle en los procesos de aprendizaje de los docentes de Javesalud [tesis]. Bogotá: Universidad del Bosque; 2019. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12495/1961
3. García Savón Y, Roche Madrigal Md. Aula virtual: utilización en tiempos de COVID-19 en la carrera de Sistema de Información en Salud. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2022 [citado 16/04/2022]; 13(3):e3939. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3939
4. Cruz Barrios MA, Furones Mourelle JA. Uso del aula virtual en el proceso de formación doctoral. INFODIR [Internet]. 2022 [citado 16/04/2022]; 0(39):e1272. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1272
5. Pérez Pérez SM, Expósito Gallardo MC, Ortiz Romero GM, Castro Pérez M, Soto Santiesteban V, Mustelier de León RC. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 12(2):37-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200037&lng=es
6. Claro Vásquez JM. Valoración del uso de la plataforma virtual Moodle como recurso pedagógico en la enseñanza universitaria de la informática. Revistas Perspectivas [Internet]. 2017 [citado 16/04/2022]; 2(1):43-56. DOI: 10.22463/25909215.1284
7. Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Isbety Torres Milord I. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]; 2014 [citado 16/04/2022]; 6(2):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016
8. Humanante Ramos P, Fernández Acevedo J, Jiménez C. Aulas virtuales en contextos universitarios: percepciones de uso por parte de los estudiantes. ESPACIOS [Internet]. 2019 [citado 16/04/2022]; 40(2):1-17. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p03.pdf
9. Martínez Hernández G, Zacca González G, Borges Oquendo L. Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Educ Méd Sup [Internet]. 2014 [citado 16/04/2022]; 29(1):e468. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/468
10. Sánchez Palacios L. Impacto del Aula Virtual en el Proceso de Aprendizaje de los Estudiantes de Bachillerato General. RTED [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 9(1):75-82. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8641896
11. Cruz Barrios M, Mourelle J. Satisfacción de los alumnos de la maestría de Farmacoepidemiología con el uso del aula virtual. Educ Méd Sup [Internet]. 2017 [citado 16/04/2022]; 31(2):e1057. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1057
12. Abrigo Córdova I, Granados Gómez D, Sánchez Sulú N, Celi Vivanco YM. El aula virtual: una experiencia educativa desde diversos ámbitos universitarios latinoamericanos. CIENCIAMATRIA [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 6(10):1-27. DOI: 10.35381/cm.v6i10.136
13. Cruz Barrios MA, Cabrera Pina G, Furones Mourelle JA, Vialart Vidal MN. Satisfacción de los profesores de maestrías de la Escuela Nacional de Salud Pública con el uso del aula virtual. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 16/04/2022]; 32(4): e1379. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1379
14. Fernández Alemán MA, Estrada Molina O, Martínez Martínez E, Hernández Hernández BA. Evaluación del desarrollo de la asignatura virtual Fisiología II en la especialidad Neurofisiología Clínica. Educ Méd Sup [Internet]. 2021 [citado 16/04/2022]; 35(3):2951. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2951/1241
15. Area Moreira M, San Nicolás Santos MB, Sanabria Mesa AL. Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. RIED [Internet]. 2018 [citado 16/04/2022]; 21(2):179-198. DOI: 10.5944/ried.21.2.20666
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat