Use of the Virtual Health Classroom by Cuban students of medical sciences

Authors

  • Claudia Díaz de la Rosa Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Raúl Dorticós Torrado”. Cienfuegos, Cuba.
  • José David Monzón Li Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Raúl Dorticós Torrado”. Cienfuegos, Cuba.
  • Luis Enrique Jiménez Franco Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Raúl Dorticós Torrado”. Cienfuegos, Cuba.
  • Yuleydi Alcalde Guardado Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Keywords:

Education, Medical Education, Information Technology Management, Distance Education, Virtual Classroom.

Abstract

Introduction: virtual classrooms have shown spectacular growth in the last third of the 20th century, which is a good indicator of the productive power of the use of information and communication technologies. Objective: to describe the use of the Virtual Health Classroom by Cuban students of medical sciences. Method: an observational, descriptive, cross-sectional study was carried out. The universe, made up of 126 students, was fully studied. A descriptive statistical analysis was performed. Results: the participation of students from the University of Medical Sciences of Cienfuegos predominated, with 52 (41,3 %). Medical students stood out (103; 81,7 %). Of the total number of respondents, 60,3 % (n = 76) had knowledge about the Virtual Health Classroom. 74 students (58,7 %) had accessed it. The frequency of access of once a month prevailed (n = 24; 19 %). The search for information and participation in scientific events stood out as the main objectives of use (n = 34; 27 %). The cause that generated the greatest impediment to navigation was ignorance of how to access it, referred to by 33 students (26,2 %). Conclusions: the use of the Virtual Health Classroom has become popular during the confrontation with COVID-19. The use of the virtual environment has increased in all academic years and careers in the medical sciences, especially in third year medical students, which is related to knowledge and access to the Virtual Classroom.

References

1. Brunet Salas I, Álvarez Lauzarique ME, Paredes Esponda EM. Sistema web para la gestión de la superación profesional en la Escuela Nacional de Salud Pública. 2019. Rev Cubana Inform Méd [Internet]. 2021 [citado 16/04/2022]; 13(1):1-52. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/397

2. Bohórquez Arias MA, Figueroa Quijano V, García Chiappeta CM. Uso del Moodle en los procesos de aprendizaje de los docentes de Javesalud [tesis]. Bogotá: Universidad del Bosque; 2019. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12495/1961

3. García Savón Y, Roche Madrigal Md. Aula virtual: utilización en tiempos de COVID-19 en la carrera de Sistema de Información en Salud. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2022 [citado 16/04/2022]; 13(3):e3939. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3939

4. Cruz Barrios MA, Furones Mourelle JA. Uso del aula virtual en el proceso de formación doctoral. INFODIR [Internet]. 2022 [citado 16/04/2022]; 0(39):e1272. Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1272

5. Pérez Pérez SM, Expósito Gallardo MC, Ortiz Romero GM, Castro Pérez M, Soto Santiesteban V, Mustelier de León RC. Utilización de la plataforma Moodle en la disciplina Informática Médica de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 12(2):37-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200037&lng=es

6. Claro Vásquez JM. Valoración del uso de la plataforma virtual Moodle como recurso pedagógico en la enseñanza universitaria de la informática. Revistas Perspectivas [Internet]. 2017 [citado 16/04/2022]; 2(1):43-56. DOI: 10.22463/25909215.1284

7. Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Isbety Torres Milord I. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la Educación Médica. Rev EDUMECENTRO [Internet]; 2014 [citado 16/04/2022]; 6(2):1-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016

8. Humanante Ramos P, Fernández Acevedo J, Jiménez C. Aulas virtuales en contextos universitarios: percepciones de uso por parte de los estudiantes. ESPACIOS [Internet]. 2019 [citado 16/04/2022]; 40(2):1-17. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p03.pdf

9. Martínez Hernández G, Zacca González G, Borges Oquendo L. Factores que influirían en una mayor virtualización del posgrado en la Universidad Virtual de Salud de Cuba. Educ Méd Sup [Internet]. 2014 [citado 16/04/2022]; 29(1):e468. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/468

10. Sánchez Palacios L. Impacto del Aula Virtual en el Proceso de Aprendizaje de los Estudiantes de Bachillerato General. RTED [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 9(1):75-82. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8641896

11. Cruz Barrios M, Mourelle J. Satisfacción de los alumnos de la maestría de Farmacoepidemiología con el uso del aula virtual. Educ Méd Sup [Internet]. 2017 [citado 16/04/2022]; 31(2):e1057. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1057

12. Abrigo Córdova I, Granados Gómez D, Sánchez Sulú N, Celi Vivanco YM. El aula virtual: una experiencia educativa desde diversos ámbitos universitarios latinoamericanos. CIENCIAMATRIA [Internet]. 2020 [citado 16/04/2022]; 6(10):1-27. DOI: 10.35381/cm.v6i10.136

13. Cruz Barrios MA, Cabrera Pina G, Furones Mourelle JA, Vialart Vidal MN. Satisfacción de los profesores de maestrías de la Escuela Nacional de Salud Pública con el uso del aula virtual. Educ Méd Sup [Internet]. 2018 [citado 16/04/2022]; 32(4): e1379. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1379

14. Fernández Alemán MA, Estrada Molina O, Martínez Martínez E, Hernández Hernández BA. Evaluación del desarrollo de la asignatura virtual Fisiología II en la especialidad Neurofisiología Clínica. Educ Méd Sup [Internet]. 2021 [citado 16/04/2022]; 35(3):2951. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2951/1241

15. Area Moreira M, San Nicolás Santos MB, Sanabria Mesa AL. Las aulas virtuales en la docencia de una universidad presencial: la visión del alumnado. RIED [Internet]. 2018 [citado 16/04/2022]; 21(2):179-198. DOI: 10.5944/ried.21.2.20666

Published

2023-01-22

How to Cite

1.
Díaz de la Rosa C, Monzón Li JD, Jiménez Franco LE, Alcalde Guardado Y. Use of the Virtual Health Classroom by Cuban students of medical sciences. Rev 16 de abril [Internet]. 2023 Jan. 22 [cited 2025 Jan. 31];62:e1746. Available from: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1746

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)