Research methodology workshop: recommendations of the student scientific group of the University of Medical Sciences of Cienfuegos

Authors

Keywords:

Health Sciences, Students, Research, Scientific Research and Technological Development, Qualitative research, Methodology.

Abstract

The scientific-investigative preparation plays a transcendental role in the training of future health professionals, hence the importance of conducting a systematic training workshop on research methodology. The aim of this article was to describe the preparation, organization and implementation of a research methodology workshop for medical students. Five topics were defined and taught by students and professionals with research accomplishments and experience. The development of practical sessions, led by professionals together with students with extensive experience, allowed the content to reach the students as easily as possible. The students' motivation for research and the use of good research practices prevailed.

Author Biographies

Luis Enrique Jiménez-Franco, Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas Dr. Raúl Dorticós Torrado, Cienfuegos

Estudiante de Tercer Año de medicina Alumno Ayudante de Cirugía General. Editor y revisor de Revistas Cientificas Estudiantiles

Claudia Diaz-de la Rosa, Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas Dr. Raúl Dorticós Torrado, Cienfuegos

Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Facultad de Ciencias Médicas Dr. Raúl Dorticós Torrado, Cienfuegos, Cuba.

References

1. Pedraza-Rodríguez EM. La publicación científica como etapa final del proceso investigativo. Scalpelo [Internet]. 2020 [citado 12/06/2022]; 1(3):1-3. Disponible en: http://www.rescalpelo.sld.cu/index.php/scalpelo/article/view/101

2. Leonor Toala-Toala GM, Mendoza Briones AA. Importancia de la enseñanza de la metodología de la investigación científica en las ciencias administrativas. Dom Cien [Internet]. 2019 [citado 18/06/2022]; 5(2):56-70. DOI: 10.23857/dom.cien.pocaip.2019.5.2.abril.56-43

3. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EÁ, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Méd Super [Internet]. 2014 [citado 2/07/2022]; 28(2):335-346. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013&lng=es

4. Santander-Montes A, Ruiz-Vaquero R, Ramírez-Vale R, Fernandez-Rodríguez R, Perez-Perez L. Caracterización del rendimiento académico de los estudiantes del plan de estudios “d” de medicina. Rev Cub de Inform Méd [Internet]. 2019 [citado 7/08/2022]; 11(1):1-12. Disponible en: http://revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/322

5. Rivero-Morey RJ, Rivero-Morey J, Magariño-Abreus LR. Visión sobre la importancia de los Grupos Científicos Estudiantiles desde la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Revista 16 de abril [Internet]. 2021 [citado 01/07/2022]; 60(282):e1432. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_4/article/view/1432

6. Hernández Vega A, Pérez Manjarrez FE, Mendiola Patrana IR, López Ortiz E, López Ortiz G. Errores más comunes al redactar artículos médicos originales. Gact Med Mex [Internet]. 2019 [citado 01/07/2022]; 155(1):635-40. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.gov/31787766/

7. Monzón Pérez MA, Oviedo Herrera LC, Sánchez-Ferrán T, Valdés-Balbín R, Camayd Viera I, Calero Ricardo JL. Plagio en artículos de investigación en revistas biomédicas cubanas. 2016. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 07/08/2022]; 19(4):e3526. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3526

8. Orellana-Fonseca C, Salazar-Jiménez R, Farías-Olavarría F, Martínez-Labrin S, Pérez-Díaz G. Valoraciones que estudiantes de un posgrado de profesión docente tienen sobre la formación en metodología de la investigación recibida en el pregrado y su uso en la práctica docente. REE [Internet]. 2019 [citado 18/06/2022]; 23(1):1-25. DOI: 10.15359/ree.23-1.17

9. López-López E, Tobón S, Juárez-Hernández LG. Escala para Evaluar Artículos Científicos en Ciencias Sociales y Humanas- EACSH. REICE [Internet]. 2019 [citado 07/08/202217]; (4):111-125. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7090716

10. Caron Estrada R, Mattos Navarro P, Barboza Meca JJ. Dificultades para la elaboración de artículos de investigación científica en estudiantes de posgrado en salud. Educ Méd Sup [Internet]. 2020 [citado 01/07/2022]; 34(3):e1624. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1624

11. Jiménez-Franco LE, Díaz-de-la-Rosa C, García-Pérez N. Factores que influyen en la producción científica estudiantil en las ciencias quirúrgicas. Revista 16 de abril [Internet]. 2022 [citado 02/07/2022]; 61(283):e1555. Disponible en: https://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1555

12. Quispe-Juli CE, Velásquez-Chahuares LG, Meza-Liviapoma J, Fernández-Chinguel JE. ¿Cómo impulsar una sociedad científica de estudiantes de medicina? Educ Med [Internet]. 2019 [citado 07/08/2022]; 20(S1):175-185. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300718

13. Corona-Martínez L, Fonseca-Hernández M, Alvarez Y. El objeto y el sujeto en la investigación científica. Medisur [Internet]. 2021 [citado 18/06/2022]; 20(1):1-2. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5206

14. Monzón Pérez ME, Sánchez-Ferrán T, Oviedo Herrera LC, Camayd Viera I. El problema científico en artículos de resultado de investigación original publicados en revistas biomédicas cubanas. Rev haban cienc méd [Internet]. 2018 [citado 02/07/2022]; 17(2):265-277. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2153

15. Corona-Martínez L, Fonseca-Hernández M. Acerca del carácter retrospectivo o prospectivo en la investigación científica. Medisur [Internet]. 2021 [citado 18/06/2022]; 19(2):1-3. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4501

16. Pérez Escalona L, Rivero Machado IC. Gestión del Conocimiento Científico, un acercamiento para su organización práctica en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Rev Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2020 [citado 07/08/2022]; 15(1):11-17. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/rpan/article/view/

17. Jiménez-Franco LE. Excelencia en la redacción científica. Arch Hosp Univ “Gen. Calixto García” [Internet]. 2021 [citado 02/07/2022]; 9(2):260-62. Disponible en: http://www.revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/724

18. Zaldívar Álvarez E. Necesidades de aprendizaje de Bioestadística y Metodología de la Investigación en la formación de posgrado de profesionales de la salud. MEDISAN [Internet]. 2018 [citado 01/07/2022]; 29(1):e1126. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2297

19. Fernández-Sánchez H, King K, Enríquez-Hernández CN. Revisiones Sistemáticas Exploratorias como metodología para la síntesis del conocimiento científico. Enfe Univer [Internet]. 2020 [citado 01/07/2022]; 17(1): 1-8. Disponible en: https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/697

20. Castillo Salazar D, Rodríguez Abrahantes TN. La ética de la investigación científica y su inclusión en las ciencias de la salud. Acta Méd Centro [Internet]. 2018 [citado 01/07/2022]; 12(2):1-15. Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/880

21. Rosa María LD. La redacción de un artículo científico. Rev Cubana Hematol Inmunol Hemoter [Internet]. 2016 [citado 07/08/2022]; 32(1):57-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-02892016000100006&lng=es

22. Pinedo-Tuanama L, Valles-Coral M. Importancia de los referenciadores bibliográficos en la gestión de la información científica en tesistas universitarios. An Doc [Internet]. 2021 [citado 07/08/2022]; 24(2):1-9. Disponible en: https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/465091

23. Suárez Lindao B, Maggi Garcés B. Escala de Likert en el nivel de conocimiento de Diabetes Tipo 2 en la provincia de Santa Elena. Rev Cien Ped E Inno [Internet]. 2020 [citado 01/07/2022], 8(1):78-83. DOI: 10.26423/rcpi.v8i1.346

24. Artiles Visbal L, Otero Iglesias J, Barrios Osuna I. Metodología de la investigación: para las ciencias de la salud. 1ra. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2008. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2008/01/26/1172/

25. Blanco-Balbeito N, Herrera-Santana D, Machado-Rodríguez R, Castro-Pérez G. Curso electivo de Metodología de la Investigación para el desarrollo de habilidades investigativas en Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 02/07/2022]; 9(1):1-20. Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/802

26. Matzumura Kasano JP, Gutiérrez-Crespo H, Pastor-García C, Zamudio-Eslava LA, Ruiz-Arias RA. Metodología activa y estilos de aprendizaje en el proceso de enseñanza en el curso de metodología de la investigación de una facultad de ciencias de la salud. An Fac med [Internet]. 2018 [citado 02/07/2022]; 79(4):293-300. Disponible en: https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/15632

27. Matzumura-Kasano JP, Gutiérrez-Crespo H, Zamudio-Eslava LA, Zavala-Gonzales JC. Aprendizaje invertido para la mejora y logro de metas de aprendizaje en el Curso de Metodología de la Investigación en estudiantes de universidad. Rev Electr Educ [Internet]. 2018 [citado 02/07/2022]; 22(3):1-21. DOI: 10.15359/ree.22-3.9

28. Espín Falcón JC, Acosta Gómez Y. Diseño de curso metodológico para la confección del Análisis de la Situación de Salud. Educ Méd Sup [Internet]. 2019 [citado 02/07/2022]; 33(3):e2123. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2123

Published

2023-02-08

How to Cite

1.
Jiménez-Franco LE, Diaz-de la Rosa C. Research methodology workshop: recommendations of the student scientific group of the University of Medical Sciences of Cienfuegos. Rev 16 de abril [Internet]. 2023 Feb. 8 [cited 2025 Jan. 31];62:e1704. Available from: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1704

Issue

Section

Special Articles

Most read articles by the same author(s)