Psychological aterations in children with absent parents due to emigration

Authors

  • Taylin León-Pérez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. La Habana, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-1671-4422
  • Fidelina Rodríguez-Herrera Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. Policlínico “Wilfredo Santana”. La Habana, Cuba.
  • Josefa Maria-Gutierrez Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. La Habana, Cuba.
  • Rosa Elena Quiñones-Colarte Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.
  • Justo Reinaldo Fabelo-Roche Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. La Habana, Cuba.
  • Harold Shelton-Borges Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García”. Policlínico “Dr. Diego Tamayo”. La Habana, Cuba.

Keywords:

Anxiety, Depression, Child Development, Emigration and Immigration, Child psychology.

Abstract

Introduction: emigration is complex problem. The absence of parental figures in infantile age implies an important affective deprivation; wich shoks the child and the consequences can be harmful, when these difficulties are not addressed in a timely manner.

Objective: to characterize the psychological alterations present in children with parents absent due to emigration.

Method: observational, descriptive, cross-sectional, study in children between 8 y 10 years old with absent parents due to emigration. The universe was made up of 120 children who attended the Comandante Manuel Fajardo school, from October 2018 to March 2020, the variables studied were: negative emotional states, alterations in habits and academic performance. For data collection, questionnaires, projective techniques and interviews were used.

Results: The presence of anxiety and depression were
recorded 87 and 90 infants, representing (72,5 and 75 %) of the total respectively, together with feelings of anger, longing and loneliness; it was found that 97 children suffer from enuresis (80,8 %), 22 from encopresis for one (18,3) and 86 suffer from onychophagia (71,6 %). No difficulties in academic performance were specified.

Conclusions: parental emigration is experienced as a migratory mourning characterized by having a latent character which is constantly reopened, hindering the balance, well-being and personological development, the psychological alterations found refer to the presence of negative emotional states as adaptive responses of transitory character, in addition to alterations of habits, desobediente, capricious and rebellious behaviors.

References

Jiménez Y, Gutiérrez Daimadelys, León Leidy. Caracterización del estado psicológico en los niños separados de sus figuras parentales por emigración. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 [citado 28/06/2021]; 20(6):72-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600011&lng=es.

Cabieses B, Oyarte M. Acceso a salud en inmigrantes: identificando brechas para la protección social en salud. Rev Saúde Pública. [Internet]. 2020 [citado 28/06/2021]; 54:20. Disponible en: https://www.scielo.br/pdf/rsp/v54/15 18-8787-rsp-54-20.pdf

Santos M, Gorunkanti A, Jurkunas L, Handley M. The Health Literacy of U.S. Immigrant Adolescents: A Neglected Research Priority in a Changing World. Int J Environ Rev Public Health. [Internet]. 2018 [citado 28/06/2021]; 15:3-18.Disponible en: https://dx.doi.org/10.3390/ijerph15102108.

Frías AY. El impacto psicoeducativo de la emigración materna dominicana en los hijos menores dejados atrás. [Tesis]. España: Universidad del país vasco. Facultad de Psicología [Internet]. 2016 [citado 28/06/2021]. Disponible en: https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/18581/TESIS_FRIAS_REYNOSO_ALFA%20YANET.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Oficina Nacional de Estadísticas de Cuba. Estimación de personas extranjeras residentes habituales en Cuba al 31 de diciembre 2019. Informe Técnico. Instituto Nacional de Estadísticas. Departamento de Extranjería y Migración. Gobierno de Cuba; [Internet]. 2020 [citado 28/06/2021].Disponible en: www.onei.gob.cu.

González FM; Martín M. Instrumentos de evaluación Psicológica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007.

Martin M, Grau JA, Grau R. El inventario de depresión rasgo-estado (IDEREN): Desarrollo de una versión Cubana. The “inventario de depresión rasgo-estado” (IDERE): Development of a Cuban version Terapia psicológica. [Internet]. 2003 [citado 28/06/2021]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252017000300003&lng=es

García A. Psicopatología infantil: su evaluación y diagnóstico. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 6ª ed. México: Mcgraw-Hill/Interamericana; 2014.

Gioia P. Emociones y migración: Las vivencias emocionales de las hijas y los hijos que se quedan en origen. Rev Psicoperspectivas [Internet]. 2016 [citado 07/07/2021]; 15(3):67-77. Disponible en : https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue3-fulltext-783

Mendoza W ,Miranda JJ. La inmigración venezolana en Perú: desafíos y oportunidades desde la perspectiva de la salud. Rev Peru Med exp Salud Publica. [Internet]. 2019 [citado 07/07/2021]; 36(3):497-503.Disponible en: https://doi.org/10.17843

Cervantes C. Desarrollo de competencias emocionales en preadolescentes hijos de padres migrantes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. [Internet]. 2017 [citado 07/07/2021]; 20(2):221-235. Disponible en : https://doi.org/10.6018/reifop/20.2.232941

McCann TV, Mugavin J, Renzaho A, Lubman DI. Sub-Saharan African migrant youths’ help-seeking barriers and facilitators for mental health and substance use problems: A qualitative study. Rev BMC Psychiatry. [Internet]. 2016 [citado 07/07/2021]; 16(1):1-10. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1186/s12888-016-0984-5

Úbeda MI, Martínez R. ¿Y qué hacemos si aún moja la cama? En AEPap ed. Curso de Actualización Pediatría 2015. Madrid: Lúa Ediciones III; 2015.

Eguiguren, M. Los estudios de la migración en Ecuador: del desarrollo nacional a las movilidades. Íconos [Internet]. 2017 [citado 07/07/2021]; 58:59-81.Disponible en: http://dx.doi.org/10.17141/iconos.58.2017.2497

Díaz A, Rodríguez A, Orosa MO. La migración internacional de cubanos. Escenarios actuales. Rev Nov Pob. [Internet]. 2017 [citado 07/07/2021]; 13(26):40-57. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782017000200004&lng=es&tlng=es.

Washington V, Mejía L. Migración parental: incidencia en la conducta escolar en niños de educación general básica. Rev psicolo unemi. [Internet]. 2018. [citado 07/07/2021]; 2(2):14-22. Disponible en: https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379voliss2.2018pp14-22p

Bermeo DE. Sintomatología depresiva en los niños con padres migrantes de las escuelas de las zonas urbanas de cuenca. [Tesis]. Ecuador [Internet]. 2017. [citado 07/07/2021] Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062005000100010.

Rivera ME, Martínez LG, Obregón N. Factores asociado con la sintomatología depresiva en adolescentes. El papel de la migración familiar y recursos individuales, familiares y sociales. Salud Ment. [Internet]. 2019 [citado 07/07/2021]; 36(2):109-113.Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?scrpt=sci_arttex&pid=S01853325019000200004&Ing=es.

Torre E, Rodríguez M. Paternidades a distancia: malestares de padres separados de sus hijos tras deportación. Rev estud front. [Internet]. 2019. [citado 07/07/2021]; 20(11):23-28. Disponible en: https://doi.org/10.21670/ref.1902023

Pedraz-Petrozzi B, Pilco-Inga J. Ansiedad, síndrome de piernas inquietas y onicofagia en niños con padres migrantes. Revista de Neuro-Psiquiatria. [Internet]. 2016 [citado 07/07/2021]; 78(4):195-202- Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v78n4/a02v78n4.pdf

Ramón MA, Guahichullca LA. La influencia negativa de la migración en el proceso educativo de la ciudad de Machala. Rev Universidad y Sociedad. [Internet]. 2018 [citado 07/07/2021]; 10(3):217-225. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300217

Bustos González R, Mondaca Rojas C. Rendimiento académico de estudiantes migrantes en las escuelas de la región de Arica y Parinacota, Norte de Chile. Rev Interciencia [Internet]. 2018 [citado 07/07/2021]; 43(12):816-822. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/339/33958034002/html/index.html.

Published

2021-12-13

How to Cite

1.
León-Pérez T, Rodríguez-Herrera F, Maria-Gutierrez J, Quiñones-Colarte RE, Fabelo-Roche JR, Shelton-Borges H. Psychological aterations in children with absent parents due to emigration. Rev 16 de abril [Internet]. 2021 Dec. 13 [cited 2025 Feb. 11];60(282):e1426. Available from: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1426

Issue

Section

Original Articles