Results of the subject History of Stomatology taught in the distance teaching modality

Authors

Keywords:

Distance learning, History of Dentistry, Academic performance.

Abstract

Introduction: the subject History of Stomatology, is a subject of the career, which in the 2020-2021 school year was taught with a new study plan and in the distance learning modality. 

Objective: to describe the results of the course History of Stomatology taught in the distance teaching modalityduring the 2020-2021 academic year at the Faculty of Stomatology of Santiago de Cuba.

Methods: a cross-sectional descriptive observational study was carried out in the period from February to March 2021. The universe consisted of 30 first-year stomatology students. The variables form of admission to the University, place of origin, and quality of the final report, final grades and subjects of greater difficulty were studied. Descriptive statistics were used. 

Results: 36.7 % of the students entered through the Pre-University Institute and most of the students (43.3 %) belonged to the Santiago de Cuba main municipality. 60 % of the students developed a final work with excellent quality. 23 students concluded the course with the highest grade, representing 76.7 %; A 100 % promotion was obtained. Topics II and III were the ones that offered the greatest difficulty to the students in the evaluations carried out. 

Conclusions: the results of the course History of Stomatology taught in the distance teaching modality during the 2020-2021 academic year to students of the Faculty of Stomatology of Santiago de Cuba were satisfactory in terms of promotion and academic results.

References

1. Berdeal Vega IJ, Lara Valdespino EJ, Mora Quintana EC. La Educación Superior en Cienfuegos: una mirada desde el trabajo con las estrategias curriculares. Rev. Conrado [Internet]. 2019 [citado 17/03/2021]; 15(71):27-31. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1172

2. Organización Mundial de la Salud. Prevención y control de infecciones durante la atención médica cuando se sospecha una nueva infección por coronavirus: Guía Provisional [Internet]. Ginebra: WHO; 2020 [citado 17/03/2021]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/330685

3. Cubadebate [Internet]. La Habana: Círculo de periodistas cubanos contra el terrorismo; 2020. [citado 17/03/2021]. Disponible en: https://www.google.com/amp/www.cubadebate.cu/noticias/2020/04/01/salud-publica-transporte-y-comunicaciones-nuevas-disposiciones-para-enfrentar-la-covid-19-en-cuba/amp/

4. Alfonso Mellado CL. Algunos elementos de reflexión sobre la situación provocada por el COVID-19. Rev Treball Econ y Soc. [Internet]. 2020 [citado 17/03/2021]; (97):1-7. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7340540

5. García Herrera AL, Medina Tápanes E, Martínez Abreu J, Mestre Cárdenas VA, Moliner Cartaya M. Pesquisa activa de pacientes sintomáticos respiratorios, esencia de la prevención de la COVID 19. RME [Internet]. 2020 [citado 24/03/2021]; 42(2):[aprox. 1 p.]. Disponible en: http://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3864

6. Rodríguez González J, de la Vega Patsiskova T, Martínez Díaz PA, Mendoza Taño R, Sánchez Rodríguez M. Propuesta metodológica para implementar las Estrategias Curriculares y su relación interdisciplinaria en la carrera de Medicina. En: Ministerio de Salud Pública. II Conferencia Internacional de Educación Médica para el siglo XXI [Internet]. 30 de septiembre - 3 de octubre del 2014. La Habana; 2014. [citado 2/03/2021]. p1-10. Disponible en: http://conferenciasiglo21.sld.cu/index.php/conferenciasiglo21/2014/paper/download/113/96

7. Ortiz de Urbina Hidalgo J. Clinicadentalurbina.com [Internet]. Salamanca: Clínica Dental Urbina; Noviembre 2019. [citado 2/03/2021]. Disponible en: https://www.clinicadentalurbina.com/noticias/higiene-dental/personajes-que-destacan-enla-historia-de-la-odontologia/

8. Arteaga Rusindo RC. Utilidad del libro de texto “Breve compendio de Historia de la estomatología”. En: Comité Científico del Evento. Congreso Internacional de Estomatología 2020 [Internet] 1 al 30 de noviembre del 2020. La Habana; 2020 [citado 02/03/2021].Disponible en http://www.estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/536/337

9. Alea González M, Cabrera Mejico D, Mena Cabrera YM, Romero Pérez O. Papel de los estudiantes en la pesquisa de la COVID-19. En: Comité Científico del Evento. Congreso Internacional de Estomatología 2020 [Internet] 1 al 30 de noviembre del 2020. La Habana; 2020 [citado 02/03/2021]. Disponible en http://estomatologia2020.sld.cu/index.php/estomatologia/2020/paper/view/738/272

10. Ministerio de Salud Pública de Cuba. Protocolo MINSAP vs COVID-19, 4 de abril del 2020 [Internet]. La Habana: MINSAP; 2020 [citado 02/03/2021]. Disponible en:
https://covid19cubadata.github.io/protocolos/protocolo-version-2.pdf

11. UNICEF. Mensajes y acciones importantes para la prevención y el control del COVID-19 en las escuelas [Internet]. New York: UNICEF/WHO; 2020 [citado 02/03/2021]. Disponible en: https://www.unicef.org/media/65851/file/Key%20Messages%20and%20Actions%20for%20COVID-19%20Prevention%20and%20Control%20in%20Schools_Spanish.pdf

12. Corona Carpio MH, Buenaventura Duharte A, La O Salas N, Díaz del Mazo L. La educación a distancia durante la Covid-19 para los estudiantes de tercer año de estomatología. MEDISAN [Internet]. 2020 [citado 27/06/2021]; 24(5):1014. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3239

13. Aguilar Guerra J, Martínez Muñoz L, Hernández González B. Resultados del examen estatal de residencia de la especialidad Medicina General Integral, Facultad “Miguel Enríquez”. Rev Elect Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2018 [citado 25/04/2021]; 43(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/1339.

14. Mejida CR, Valladares Garrido MJ, Almanza Mio C, Benites Gamboa D. Participación en una sociedad científica de estudiantes de Medicina asociada a la producción científica extracurricular en Latinoamérica. Educ Med. [Internet]. 2019 [citado 27/06/2021]; 20(S1):99-103. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318300111

15. López Cruz E, Legañoa Alonso J, Peraza Gutiérrez L, Peraza Sanfeliz E. Calidad de la evaluación estatal en estomatología. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2014 [citado 27/06/2021]; 51(4):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/291

16. Cepero Santos A, González Ávila YC. La odontogeriatría en la especialidad de estomatología general integral, una nueva propuesta. En: Consejo Nacional de Sociedades Científicas en Salud. V Jornada Virtual de Educación Médica 2017 [Internet] 1 al 30 de abril del 2017.La Habana; 2017 [citado 27/06/2021]. Disponible en: http://www.edumed2017.sld.cu/index.php/edumed/2017/paper/view/206/0

17. De la Torre Rodríguez M, Rojas Machado N, Bilbao Consuegra M, Torres Milord, Barroso Mesa L. Curso en red: Enseñanza virtual en la docencia médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [27/06/2021]; 8(1): 43-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000100004&lng=es

Published

2021-10-16

How to Cite

1.
Arocha Arzuaga A, Cano Reyes VM, Maestre Torres I, Poll Samamlea L, Cañete Revé TM. Results of the subject History of Stomatology taught in the distance teaching modality. Rev 16 de abril [Internet]. 2021 Oct. 16 [cited 2025 Mar. 15];60(282):e1387. Available from: https://rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1387

Issue

Section

Original Articles