QuisteSoft, educational software for the study of maxillary cysts
Keywords:
Cysts, Educational Measurement, Information TechnologyAbstract
Introduction: educational software is a computer program or environment created with the purpose of contributing or suppor- ting the teaching process.
Objective: to create educational software on maxillary cysts.
Method: a technological innovation investigation was carried out in the Faculty of Stomatology belonging to the University of Medical Sciences of Camagüey, from September 2018 to March 2019. A universe of 30 students was studied, enrollment of the third year of the career. The criteria of experts (n = 12) and users (n = 30) were determined, based on their interaction with the software, through an applied questionnaire.
Results: 91.6 % of the experts agreed that the product has the potential to be used in teaching. More than 85 % of the students evaluated the ease of use of the software, the understanding of the content, the quality of the sections, the colors and the design well. All users satisfactorily evaluated the quality of the images that appear on the product.
Conclusions: QuisteSoft turned out to be an easy-to-navigate product; It allowed the understanding of the subject and the self- study of the students. It is a relevant and useful tool to support the Oral Medicine I subject.
References
Linares Cánovas LP, Linares Cánovas LB, Lazo Herrera LA. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: su uso racional en el proceso docente educativo. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 8/02/21]; 10(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en:http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/861/html_339
Coaquira Holguín JV. Aplicación del software multimedia en el tema los Huesos del cuerpo humano, en el 4to grado de la Institución educativa primaria n° 70047 huáscar Del departamento de puno. Univerisdad Andina, Perú. Tesis [Internet]. 2020 [citado 25/06/21]. Disponible en: http://repositorio.uancv.edu.pe/handle/UANCV/4853
Lazo Herrera LA, Hernández Cabrera EP, Linares Cánovas LP, Díaz Pita G. SoftPuntura, software educativo sobre Acupuntura y Digitopuntura. Rev Cub Informática Médica [Internet]. 2018 [citado 26/08/20]; 10(1):49-59 [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/241/html_56
González Díaz EC, González Fernández A, Hidalgo Ávila M, Robaina Castillo JI, Hernández García F, Hernández Gómez D. APUNTUSOFT: herramienta para el aprendizaje de la medicina tradicional integrada a la Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 [citado 31/05/21]; 9(3):36-53. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/860
Zerquera Rodriguez J, Hernández Malpica S, Delgado Acosta H, Romeu Escobar M, Valdés Gómez M, Hernández Sánchez P, et al. Multimedia para profesores y estudiantes de 5to año de medicina. Asignatura Salud Pública. Medisur [Internet]. 2015 [citado 9/09/20]; 13(2):[aprox. 20 p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2862
Cabrera Hernández M, Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Lara Puentes C, Lazo Lorente LA. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 26/05/20]; 22(5):916-23. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664
Robaina-Castillo JI, Hernández-García F, Pérez-Calleja NC, González-Díaz EC, Angulo-Peraza BM. Aplicación multimedia para el estudio de la medicina natural y tradicional integrada a la pediatría. Educ Med [Internet]. 2020 [citado 26/08/20]; 21(1):32-39. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318301402
Fernández Márquez E, Vázquez Cano E, López Meneses E. Los mapas conceptuales multimedia en la educación universitaria: recursos para el aprendizaje significativo. Rev Campus Virtuales [Internet]. 2016 [citado18/01/21]; 5(1):[aprox.9p.]. Disponible en: http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/100/99
Hernández García F, Robaina Castillo JI. Guía para la utilización de la metodología Delphi en las etapas de comprobación de productos terminados tipo software educativo. 16 de Abril. [Internet]. 2017 [citado 8/02/21]: 56(263):26-31. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/429/pdf_125
Aparicio Morales AI, Pérez Marrero FE, Mederos Portal A, Hernández Pérez JM, Pérez Álvarez VB. Software educativo para el aprendizaje de las arritmias cardíacas en Pediatría. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 8/02/20]; 10(4):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1057
de la Hoz Rojas L, Cabrera Morales D, García Cárdenas B, Jova García A, Contreras Pérez JM, Pérez de la Hoz AB. Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 8/02/20]; 10(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1133
Domínguez Fabars A, Queralta Mazar V, Caballero Orduño A, Miyares Quintana K. MEDINAT: software educativo para la enseñanza de Medicina Natural y Tradicional. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 8/02/20]; 12(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1322
Aúcar López J, Hidalgo Hidalgo S, Cardoso Casas Y, Pindado Álvarez S. Software educativo sobre el desarrollo histórico de la especialidad Prótesis Estomatológica en Camagüey. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 8/02/20]; 11(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1145
Manresa Malpica L, García Peláez SY. Multimedia educativa sobre Ortodoncia Interceptiva para estudiantes de estomatología. Progaleno [Internet]. 2019 [citado 25/06/21]; 2(3):1-6. Disponible en: http://www.revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/127
Páez Castillo MM, Toledo Rodríguez M, Pérez Suárez M, Linares Cordero M, Enriquez Rodríguez L. Multimedia. Cirugía bucal. Generalidades. [Internet]. 2017 [citado 25/06/21]; 9(2):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revinformatica.sld.cu/index.php/rcim/article/view/157
Muguercia Bles A, Luna Negret Y, Benito Valenciano V, de la Torre Vega G. Software educativo didáctico para el aprendizaje de la asignatura Informática. MEDISAN [Internet]. 2017 [citado 25/06/21]; 21(8):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/896
Tablada Podio EM, Montes de Oca Carmentary M, Tornés Copello LC, Ricardo Reyes M, Podio Coll MF. ANORMALDENT, herramienta para el aprendizaje de las anomalías dentarias del desarrollo. 16 de Abril [Internet]. 2021 [citado 1/07/2021]; 60(Supl.):e1225. Disponible en: http://www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/view/1225
Montes de Oca-Carmenaty M, Blázquez-López A, Chaveco-Bellos LL, Filiú-Farreras J, Reyes-Sánchez RE. ElectroMed, multimedia educativa para el estudio de la electrocardiografía clínica aplicando mnemotecnias. Univ Med Pinareña [Internet]. 2020 [citado 10/05/2020]; 16(1):e391. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/391
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat