ANORMALDENT, tool for learning developmental dental anomalies
Keywords:
Dental anomalies, Innovation, Multimedia, Teaching Material, Information Technology.Abstract
Introduction: dental anomalies are congenital malformations of tooth tissues that occur as a consequence of changes that affect the natural process of odontogenesis, in which various genes that regulate the process intervene.
Objective: to make a multimedia on the dental anomalies of development that facilitates the process teaching-learning in students of the career ofDentistry.
Method: a technological innovation investigation was carried out at the Medical Sciences University of Santiago de Cuba from December 2019 to January 2020. A validation was carried out using the Delphi method by a group of 15 experts. We worked with the total of the universe. CrheaSoft 3.5.2 and object-to-object programming, Adobe Photoshop 10 CS3 Portable and Adobe Reader were used to create the multimedia.
Results: the total of experts (n=15) rated the quality of implementation and the updated content of the educational tool as high and that it provides total practical utility. Before applying the product to the students, 25 of them had an inadequate level of knowledge on the subject and after applying the product, 27 students had an adequate level. 43 of the total of students and specialists accepted the use of multimedia as a teaching medium.
Conclusions: ANORMALDENT proved to be an integrative teaching tool with practical utility and effectiveness in the teaching-learning process of developmental dental anomalies.
References
González Espangler L, Mena García G, Sarmientos Martínez Y, Durán Vázquez WE, Romero García L. Anomalías dentomaxilofaciales de la atención primaria de salud en escolares de 6-12 años. Multimed [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 22(1):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/775
Valdés Álvarez R, Montero del Castillo ME, Cabañas Lores C, González Naya G, Legón Padilla N. Manual de Odontopediatría. La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 2014. p. 211
Fleites Ramos Y, González Duardo K, Rico Pérez AM, Pacheco Avellanes M, del Toro Vega L. Prevalencia de los defectos del desarrollo del esmalte en la dentición permanente. Medicentro Electrónica [Internet]. 2019 [citado 10/03/2020]; 23(3):177-191. Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/2840/2435
Manresa Malpica L, García Peláez SY. Multimedia educativa sobre Ortodoncia Interceptiva para estudiantes de estomatología. Rev Progaleno [Internet]. 2019 [citado 10/03/2020]. 2(3):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://revprogaleno.sld.cu/index.php/progaleno/article/view/127
Aguilar Padrón IV, Lazo Herrera LA, Capote Marimón C, Marimón Torres ME. Multimedia MEDICINA BUCAL como complemento educativo para estudiantes de tercer año de Estomatología. RCIM [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 10(2): [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/5517/551764941008/html/index.html
Montes de Oca Carmenaty M, Suárez Guerra J, Chaveco Bello LL, Díaz Feliciano S, Lazo Lorente AR. Shagosoft: multimedia para el estudio de los sitios y monumentos históricos en Santiago de Cuba. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2019 [citado 10/03/2020]; 15(1):114-122. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/328
Matos Cantillo DM, Matos Laffita D, Pita Laborí LY, Matos Cantillo CC, Cardero Leyva D. Multimedia educativa sobre el sistema masticatorio para estudiantes de la carrera de Estomatología. Rev. inf. cient. [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 97(3):616-625. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000300616&lng=es.
De la Hoz Rojas L, Cabrera Morales D, García Cárdenas B, Jova García A, Contreras Pérez JM, Pérez De la Hoz AB. Multimedia educativa para el estudio de los contenidos de la asignatura Odontopediatría. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 10(2):33-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200004&lng=es.
Cabrera Hernández M, Lazo Herrera LA, León Sánchez B, Lara Puentes C, Lazo Lorente LA. Multimedia educativa destinada al estudio de la Imagenología en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [consulta 10/03/2020]; 22(5):916-923. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3664
Mursuli Sosa M, González Fortes B, Cruz Milián MC, Hernández Marín CA. Multimedia educativa, medio de enseñanza–aprendizaje con opciones de tratamiento de las anomalías dentarias. Estomatología 2015 [Internet]. 2015 [citado 10/03/2020]. Congreso Internacional de Estomatología 2015. Disponible en: http://www.estomatologia2015.sld.cu/index.php/estomatologia/nov2015/paper/view/87
Palacios Valderrama W, Álvarez Avilés ME, Valle Villamarín ML, Hernández Navarro MI. Uso de las tecnologías de la información y las comunicaciones por docentes universitarios ecuatorianos. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 10/03/2020]; 10(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1222
Montes de Oca-Carmenaty M, Blázquez-López A, Chaveco-Bellos LL, Filiú-Farreras J, Reyes-Sánchez RE. ElectroMed, multimedia educativa para el estudio de la electrocardiografía clínica aplicando mnemotecnias. Univ Med Pinareña [Internet]. 2020 [citado 10/03/2020]; 16(1):e391. Disponible en: http://www.revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/391
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of your work, which will be under a Creative license Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International . (CC BY-NC-SA 4.0).
The authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (eg:deposit it in an institutional telemat